Digital Content Agency Logo

Știai despre aceste 9 greşeli frecvente în Social Media - Community Management?

view English version

Ai început cu super entuziasm fanpage-ul brandului tău. Ai lucrat cu cel puţin trei agenţii şi vreo doi consultanţi care ţi-au consumat bugetul mai repede decât ai spune Facebook, iar la final, ai rămas pe minima rezistenţă. E bună social media, dar poate nu e pentru brandul tău, te gândeşti. Încă nu te-ai prins care-s butoanele pe care-ar trebui să apeşi, deşi pe publish apeşi destul de des iar pe messages în fiecare zi.

Iată cele mai des întâlnite greşeli atunci când vorbim de branduri, marketing sau brand manageri şi social media. Vestea bună? Nu trebuie să-ţi consumi bugetul pe q3 ca să le remediezi, ai nevoie doar de atenţie şi decizii informate. Vestea proastă e că dacă nu ai dedicat până acum atenţie social media, s-ar putea să nu-ţi pese. Şi atunci, acest articol nu e pentru tine.

  1. Social media nu e doar Facebook

Ştim, reach-ul. Dar stai să-ncepem cu începutul. Să ne concentrăm pe termenul “social” din social media. După cum ştii, diferite categorii de public preferă diferite medii online pentru entertainment şi pentru a prelungi experienţele “social” şi în online. În funcţie de moment, interese, trend-uri la nivel de grup şi perioadă, audienţa ta poate să folosească 2, 3 sau 5 medii pe care îi poţi capta atenţia. Facebook este minunat, cu o rată de penetrare bună în România şi trebuie inclus în capul listei de medii pe care le abordezi în comunicare. Dar, ce zici de musical.ly, cea mai şmecheră chestie pentru young audience anul ăsta? De youtuberii români care tocmai au sărbătorit milionul de abonaţi? De waze, de Pinterest, sau de super popularul Instagram? De bloguri, de snapchat, de whattpad? De Tinder, de Vine…

Toate reţelele astea sociale există, şi sunt folosite de early adopters şi nu numai, iar cu o strategie bine gândită, poţi să activezi eficient publicul şi să ieşi din tiparele campaniilor pe pilot automat. Asta, bineînţeles, dacă vrei.

  1. Nu e întotdeauna vorba de cât de mult postezi

Mai mult nu înseamnă mai bine. Poate fi mai zgomotos, mai stresant sau poate fi pur şi simplu o risipă de resurse. Ne plac vorbăreţii. Dar nu atunci când spun prostii, sau vorbesc doar ei. Dacă postezi de cinci ori pe săptămână şi engagement-ul tău stagnează, ai o problemă. La fel, dacă postezi o dată pe lună şi indicii nu cresc, ai o problemă.

Mai mult, content-ul tău (pe orice reţea socială) ar trebui să fie şi bun, nu doar mult sau puţin. Pentru asta, vestea proastă e că nimeni nu-ţi poate da nicio reţetă, deşi principiile de comunicare sunt clare, pe orice mediu. Poate e momentul în care să dedici mai multe resurse creaţiei de content. Sau analizei rezultatelor.

  1. Like-urile nu garantează engagement.

Opreşte-te din goana după like-uri, dacă rezultatele în termeni de engagement sunt slabe. Ceea ce te ajută în realitate (nu doar în rapoartele pe care le trimiţi mai sus) e engagement-ul. Dacă ar fi aşa simplu, ar fi totul doar despre bugete. Dar sigur ai observat ce simplu e ca bugetul brandului tău să fie cheltuiţi fără rezultate.

Engagement-ul nu înseamnă numai că publicul tău ştie că exişti. Asta nu e suficient. Ci că ţi-a oferit un pic de timp, atenţie, a înregistrat mesajul şi – cel mai important, a avut o reacţie. Nu subestima importanţa atenţiei care îţi este acordată. Şi nu supraestima importanţa brandului tău, când în realitate oamenilor nu le pasă.

  1. Nu neglija competiţia.

Dacă ai reuşit să te autoconvingi că eşti cu doi paşi înaintea competiţiei, felicitări. Tocmai ţi-ai sabotat campania. Există întotdeauna ceva de învăţat de la ce fac ceilalţi din categoria ta. Asta nu înseamnă că trebuie să xeroxezi ideile bune ale competitorilor tăi. Chiar deloc. Ci, în funcţie de situaţie, poţi să faci pur şi simplu ceea ce nu fac ceilalţi. Sau, să faci mai bine, mai rapid, mai dedicat ceea ce ei fac mediocru. Asta ar putea fi suficient încât să câştigi prima bătălie pentru atenţia publicului tău.

În fiecare categorie, există anumite zone comune, chiar clişeu. Le poţi îmbunătăţi? Poţi scăpa de ele cu o atitudine fresh legată de conţinut? Poţi să fii mai bun, mai rapid, mai deştept? Sau mai curajos?

  1. Analizează.

Cele mai mari probleme ale departamentelor de marketing referitor la online şi social media vin din lipsa de viziune pe termen lung. Dacă nu ai analizat ce s-a întâmplat până acum cu brandul tău pe online şi pe social media, dacă nu ai tras concluzii clare, nu ai cum să îţi formezi o opinie pe care să te bazezi real. Vei face aceeaşi greşeală din nou şi din nou, uimit că brandul tău nu se dezvoltă ca Făt Frumos, precum pare-a creşte competiţia. Breaking news: nu e vina haterilor de pe net sau a feng shui-ului din birou. E o responsabilitate pe care o ignori.

Analiza detaliată a fiecărui spike de trafic sau atenţie din partea audienţei, asocierile creative sau extragerea cu discernământ al insight-urilor oferite de public sunt elemente esenţiale. Cu discernământ, adică nu prelua doar ce-ţi convine şi ce-ţi validează deciziile, ci încearcă să analizezi feedback-ul comunităţii în mod obiectiv.

  1. Eşti convins că ştii tot ce ţine de social media?

Ăsta nu e un semn bun niciodată. Vorbim de un domeniu în care trendurile vin în forţă şi trec, uneori, trei zile mai târziu. Foarte puţine tendinţe în social media sunt predictibile. Ok, ai zeci de ani de experienţă în marketing şi te-ai săturat de învăţat. Dar detaliile? Ce se poartă vara asta în materie de reţele sociale, app-uri şi tech? Ce funcţionalităţi noi va lansa Facebook în toamnă şi cum poţi integra asta în planul tău de comunicare?

Dacă nu ai timp sau buget să mergi la evenimentele de social media şi digital, dacă nu citeşti zilnic măcar o oră articole din domeniul tău, atunci nu ştii tot ce ţine de social media. Iar faptul că nu ştii ar putea însemna că tocmai ai ratat momentul pentru o super campanie pe o reţea care într-o săptămână va fi preferata publicului tău ţintă.

O altă problemă, derivată din orgoliul lui “social media nu mai are secrete pentru mine” e că îţi vei explica eronat, subiectiv sau simplist situaţiile şi trendurile cu care te confrunţi. Ceea ce înseamnă că vei fi întotdeauna mulţumit de deciziile tale şi rezultatele campaniilor. Dar nu pentru că ele sunt bune în sine, ci pentru că tu ai pierdut contactul cu realitatea.

  1. Conţinutul social nu înseamnă că e suficient să-ţi publici spotul TV şi pe net

Ai găsit un concept de campanie care-ţi place, ai rulat spotul pe TV, l-ai pus pe YouTube şi ai rezolvat şi de-o postare pe FB. Încă un sezon reuşit. Încă o campanie de succes. Poate te gândeşti deja la o promovare, din toamnă?

Rewind. Conţinutul social media e altceva. Nu vrei idei puţine şi fixe. Vrei conţinut versatil, care articulează conceptul campaniei pe specificul fiecărui mediu, execuţii smart care să genereze aplauzele virale ale publicului, vrei web video9, vrei infografii, comunicări la care nici nu s-a gândit competiţia, un tone of voice coerent de la cap la coadă, o premisă hook şi o desfăşurare entertaining a campaniei. La final? Vei putea cere singur promovarea, cu toate argumentele şi cifrele la îndemână.

  1. Feedback

Te bucuri când publicul îţi scrie lucruri pozitive, te superi când îţi iei hate. Poate povesteşti şi colegilor, poate concluzionaţi că lumea e rea şi nici Internetul nu mai e ce-a fost… Adevărul e că haterii îţi pot fi cei mai buni prieteni. În majoritatea cazurilor, faptul că un reprezentant al publicului tău îţi spune că ai o problemă, e un lucru bun. Pentru că o poţi rezolva.

Înainte să te superi pe Internet şi pe tinerii care nu mai sunt ca-n generaţia ta, fă o analiză la rece, coboară din turnul de fildeş al marketerilor cu branduri impecabile şi ia-ţi o doză de realitate – dacă haterii tăi au dreptate? Ce faci atunci?

  1. Reţetele

Fiecare brand are nişte specificităţi. Dacă preiei 100% reţetele şi template-urile pe care le citeşti pe net sau pe care le auzi la conferinţe, nu ar trebui să te surprindă că brandul tău e şchiop în social media. Inspiră-te, nu copia. Găseşte ceea ce e diferit la produsul sau serviciul de care te ocupi, nu-l aplatiza prin aplicarea unor tactici netestate, dar pe care ţi le-a predat un guru de online. Dacă eşti brand manager, trebuie să fi realizat că dacă toată lumea face acelaşi lucru, de obicei iese prost.

Dacă vrei mai multe informaţii despre reţelele sociale şi dacă vrei să-ţi îmbogăţeşti perspective asupra modului prin care brandul tău poate să îşi câştige un loc în social media, hai să ne vedem la o cafea!

posted by Ioana on 2017-07-24 13:30:24

Articole Recente